onsdag 19 juni 2013

Varje månad kommer jag att ha "Månadens Löpare" i min blogg! Gävles Ulf Domanders blev den förste :)


 Gävle och Hemlingby LK har under våren haft en deltagare i Everest Marathon. På de högst belägna platserna i världen gick i Maj detta lopp som startade på 5300 m höjd.
Jag fick äran att träffa Ulf Domanders i en liten intervju: 
(Finns även bilder nedan)



 Har du hämtat dig från äventyret? 
-Ja visst! Jag har tävlat ett par gånger sen jag kom hem. Dels i Karlstads stadslopp och dels i Lidingö on tour i Gävle. Det har gått väldigt bra och jag har känt att höghöjdslöpningen givit resultat. Behöver bara disponera loppen lite bättre.

Hur var det att springa loppet? 
-Det var väldigt jobbigt. Vi som springer marathon hemma brukar ju tala om att gå in i väggen vid tre mil, men det här med hög höjd gjorde ju att det blev kämpigt hela tiden. Sen var det ju uppför en hel del. Starten var 700 höjdmeter utför, och sedan 700 höjdmeter uppför. 

Vad var det bästa med att springa i Himalaya? 
-Innan vi tävlade så hade vi en 12 dagars vandring för att komma upp till base camp och för att man måste acklimatisera sig.  Det var fantastiskt vacker natur!

Har du några fler äventyr av denna karaktär? 
-Nästa år vill jag springa Marathon des sables som går genom öknen och är 27 mil lång tävling i Sahara som ska avverkas på 7 dagar. Det blir en utmaning.
Jag tackar Ulf för intervjun och för att jag fick ta del av lite bilder :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar