lördag 22 juni 2013

Att bli fri från benhinneinflammation


En skada som drabbar många löpare är benhinneinflammation. Under senare delen av nittiotalet drabbades även jag av detta. Jag spelade mycket fotboll och sprang också under denna tid och fick under en fotollsträning en "känning" som kan liknas vid en ilande smärta på framsidan av skenbenet (Tibia shinbone). Därefter drogs jag med problemet en ganska lång tid.

MEN! Man ska inte ge sig. Jag fick träffa allt från kiropraktorer till doktorer som hade alla möjliga tips från att "Det där med löpning tycker jag du ska lägga av med helt" till att "Tycker nog du ska vila ett par månader". Testade själv lite rehabträning i form av (gratis) vattenlöpning i Tämnarån i Tierp till att spola omväxlande iskallt vatten till hett vatten på skenbenet efter träningen. Detta var väl med begränsad framgång kan man säga.....
 
Idrottsskadecentrum i Uppsala hjälpte mig till slut, och det tackar jag än idag för :) Löpning på löpband för att titta på fotisättningen på film var en framgångsfaktor. Det visade sig att jag hade en kraftig överpronation. Detta innebar att jag landade på yttersidan av foten, och vred sen in för att få den största belastningen på insidan av foten. För att få bukt med detta problem var jag tvungen att gjuta av foten och få sulor som passade fötterna och därmed kunde hålla upp steget bättre. Detta kostar i storleksordningen ett par tusen kronor att göra första gången men ger en väldigt bra effekt. Därefter fick jag även behandling i Sala genom att få elektrisk ström på de ilande skenbenen.

Idag kan man träffa på åtskilliga som har fått gjuta av sin fot för att få fotilägg. Jag har kunnat springa många år efter mina benhinneproblem och förhoppningsvis kan jag springa många år till!

4 kommentarer:

  1. Kör du fortfarande med inlägg Anders?

    SvaraRadera
  2. Japp! Något slitna men det går bra. Har ilägg i vardagsskorna, arbetsskorna och löparpjucken. Så tre par. Har gjutit två gånger sedan år 2000 å snart är det dags igen :-)

    SvaraRadera
  3. Hos Bone Medical i Uppsala fick jag också stötvågsbehandling då jag hade problem med knäet för ett par år sen. Det blir intressant att läsa av dig, Löp Kungen :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Intressant och "matnyttig" läsning, tack Andejs! Skall verkligen ha det där med inlägg i åtanke. Låter mycket bra :)/Jika

    SvaraRadera